Toinen vaihtoehto on lähteä vaihtoon, parhaimmassa tapauksessa opiskelu ulkomailla kestää koko lukuvuoden jos haluat. Minimissään vaihto-opiskelu kestää siinä noin 3 tai 4 kk. Jos sait Suomesta jonkin opiskelupaikan niin lähde ihmeessä sen kautta vaihtoon! Itse olin ISEP-vaihto-ohjelman kautta Virginiassa puoli vuotta. Se maksoi jotain päälle 2000e, sisältäen soluasunnon ja suurimman osan ruuista kampuksella. Olin kuitenkin vapautettu huimista lukukausimaksuista Yhdysvalloissa.
Jos haet suoraan tutkinto-opiskelijaksi Yhdysvaltoihin hae stipendejä, muuten opiskelu siellä on aivan liian kallista. Täältä löysin kätevästi opiskelulinjoja Yhdysvalloissa jos aiot ihan tutkinto-opiskelijaksi lähteä. Oma opiskelukaupunkini oli todella pieni, siis enemmän opiskelijoita kuin kylän asukkaita. Kampukset on rakennettu tollein USAssa usein. Suosittelen toki isompaa kaupunkia, joka sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella, niin et pyöri vaan kampuksella. Junaratojahan USAssa ei paria enempää ole, mutta kaikenlaisia busseja kylläkin.
Mut siis vaihtoa suosittelen!!
Virginia