Sivuston käyttötapa: Mobiili

Uutisia

etäopiskeluVerkko tekee lähiopetuksesta luksusta

Oppimisen tulevaisuus on sosiaalisessa mediassa. Facebook-statuksen voi päivittää työnlomassa. Vapaan sivistystyön oppilaitokset ovat hukassa, elleivät ne tartu sosiaalisen median mahdollisuusiin aikuisten oppimisessa. Näin ajattelee aikuisten verkko-oppimista tutkiva ja kehittävä Ingemar Svensson.

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävä opetus on kehittynyt rinnan verkon kanssa. Kun world wide web oli opettajalle aineiston jakelukanava, Web 2.0 toi mukanaan sosiaalisen median ja teki aikuiskouluttajasta oppivan verkkoryhmän ohjaajan.

Kaikki osaaminen on verkostoissa

Nyt eletään e-oppimisen kolmatta aaltoa, joka kulkee nimellä e-Learning 3.0. Se tarkoittaa, että vertaiset oppivat toisiltaan sosiaalisen median sovelluksia hyödyntäen.

- Kaikki osaaminen on ihmisten tai tietokantojen muodostamissa verkostoissa. Ryhmät elävät kulloistenkin kiinnostuksen kohteiden mukaan ja työkalut valitaan kulloistenkin tarpeiden mukaan,  Göteborgin yliopiston tutkijana toimiva Ingemar Svensson kuvaa.

Hänen mielestään vapaan sivistystyön järjestöjen ja oppilaitosten on syytä pikimmiten havahtua sosiaalisen median valtaan ja hyödyntää se toiminnassaan. Muuten ne tekevät itsensä tarpeettomiksi.

Jokamiehen sovellus pärjää

Ingemar Svensson uskoo, että yhteisöpalvelut, kuten Facebook ja Ning, valtaavat alaa e-oppimisen kolmannessa aallossa. Selviytyjiin kuuluvat myös mikroblogit, joista tunnetuimpia on Twitter. Ne ovat matalan kynnyksen sovelluksia.

Twitterin suomalaisversio on Jaiku, jonka käyttäjissä on aikuiskasvattajille tuttu nimi, professori Yrjö Engeström.

"...voin tarkistaa esimerkiksi nyt, että Yrjö on jossain päin Helsinkiä paikassa, jossa on paljon muitakin puhelimia. Tiedän ainakin, ettei hän ole kotonaan Sipoossa ja että hänen ympärillään on muita ihmisiä", palvelun kehittäjiin kuuluva Jyri Engeström kuvaa isänsä liikkeitä verkon silmässä.

Sen sijaan paljon odotuksia herättänyt Second Life hiipunee resurssipulaan. Virtuaalimaailman tuottaminen kun ei käy keneltä vain vaan vaatii osaamista ja rahaa. Myös wikit edellyttävät verkkotaitoja.

Opettajaa tarvitaan tiedon arviointiin

Jos vapaan sivistystyön oppilaitokset aikovat mennä e-opetuksen kolmanteen aaltoon, roolit ja tehtävät on ajateltava uusiksi. Tulevaisuuden aikuiskouluttajan ammattitaitoa on kyky arvioida verkossa liikkuvaa tietoa.

- Lähiopetus säilyy, mutta siitä tulee aikuisopiskelun luksusta. Siksi ylivertaisen kustannustehokasta verkko-opetus verrattuna kasvokkaiseen opetukseen, Svensson sanoo.

Tukholmalainen MKFC-kansanopisto on laskenut, että verkko-opetus on noin neljänneksen edullisempaa kuin lähiopetus.

Julkaistu: 9.10.2009 osoitteessa http://www.sivistys.net/uutiset/verkko_tekee_lahiopetuksesta_luksusta.html